söndag 15 november 2009

Sök träning





I morse var det att gå upp tidigt. Träffade gänget jag tränar sök med och åkte ut i skogen. Basco är lika mycket nybörjare som mig på det här med personsök och vi lär oss hela tiden.

Det är riktigt roligt att lära sig nya saker och alla hundar vill lära, det gäller bara att hitta rätt metod för sig och sin hund. Jag arbetar med positiv förstärkning, det gör att hunden får ökad arbetsglädje och kämpar hårdare för nästa belöning.

Basco älskar människor vilket gör sökträning riktigt optimalt för honom. Leta upp människor i skogen man får leka med och äta godis hos, kan det bli bättre?


Idag var terrängen tung med mycket omkullfallna träd, berg och "gropar". Basco vart trött fortare än vanligt men det märktes även på de rutinerade elithundarna. Vi fick i alla fall ihop till 4 markeringar med efterföljande påvis och en sista hitta övning. Jag är jätte nöjd med min svarta springare.
Imorrn börjar en ny vecka och det kan ju bli intressant med tanke på min hals, jag har jätte ont i den och ingen av mina huskurer verkar hjälpa. En varm kopp te nu och sen är det sängen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar